Wat is hartcoherentie?

Coherentie betekent samenhang. Bij coherentie draait het om een goede afstemming tussen: hart, brein, emoties, gedachten en gedrag.

Coherentie weerspiegelt dat we ons beter voelen als onze hersenen en ons lichaam goed samenwerken en communiceren.

Waar het om draait bij coherentie is dat we in staat zijn om goed om te gaan met allerlei prikkels die we ervaren in ons leven. Je komt vaak de kreet “ in flow zijn” tegen. Dat is een toestand waarbij we goed in balans zijn. We hebben dan meer energie, de tijd lijkt sneller voorbij te gaan, en we kunnen problemen dus gemakkelijker aan.

Als we uitdagingen op onze weg tegen komen, kunnen we helderder denken, onze rust bewaren en doen wat we moeten doen. Vervolgens kunnen we weer energiek en evenwichtig verder gaan. In hoeverre we in staat zijn om in deze toestand te komen hangt af van ons vermogen om onze eigen emoties te reguleren en om onnodig energieverbruik te voorkomen?

Hoe werkt hartcoherentie?

Uit belangrijk wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat als u gestrest bent en onprettige emoties voelt zoals boosheid, verdriet of frustratie dit invloed heeft op uw hartritme. Het hartritme is dan incoherent, ofwel chaotisch. Dit hartritme, of beter gezegd de Hart Ritme Variabiliteit (HRV) is de variatie in tijdsduur tussen de hartslagen.

Dit HRV kunnen we meten met een softwareprogramma, de EmWave® Pro van HeartMath. Hierbij wordt de cliënt met een sensor aan de computer verbonden, zodat er een analyse van de HRV kan worden gemaakt. Op het beeldscherm is dan direct zichtbaar hoe coherent de cliënt op dat moment is. Met behulp van interactieve spellen kan daarna het niveau van coherentie verhoogd worden. Klik hier voor meer informatie

 

Wat zijn de resultaten van behandeling met hartcoherentie?

Hartcoherentie werkt niet alleen goed bij uiteenlopende gezondheidsklachten, maar ook als remedie tegen bijvoorbeeld stressklachten, vermoeidheid en burn-out. Ook bij gezonde mensen geeft het goede resultaten en kan het ondersteuning bieden in de vorm van: 

  • beter concentratievermogen
  • meer evenwicht tussen werk & privé
  • verhoogde vitaliteit

  • toename van productiviteit

  • meer zelfvertrouwen, daadkrachtiger optreden

  • toename van conditie en optimale prestaties

  • bewustwording, doelen stellen

  • beter kunnen ontspannen, ook in stressvolle situaties